Przejdź do głównej zawartości

Manchester


 To było dla mnie bardzo dziwne uczucie.


Po obejrzeniu Manchesteru nad morzem wyszedłem z teatru i nie wiedziałem, co o tym myśleć. Czy mi się podobało? Czy był to jeden z najlepszych filmów roku? Nie mogę powiedzieć. Wychodząc z parkingu, poczułem się, jakbym zaraził się jakimś wirusem. Film zaczął na mnie rosnąć i od tamtej pory tak się dzieje. Na dwa poprzednie pytania odpowiadam tak bez wahania.


Film koncentruje się na Lee Chandlerze (Casey Affleck), hydrauliku/naprawcy z Bostonu. Powiedziano mu, że jego brat Joe (Kyle Chandler) zmarł na chorobę serca, którą zdiagnozowano wiele lat wcześniej. Ma przekazać wiadomość synowi Joe Patrickowi (Lucas Hedges) i odkrywa, że ​​Joe zostawił Lee jako swojego opiekuna.


Reszta fabuły nie jest dla mnie do ujawnienia, tylko dla Ciebie do odkrycia. Dowiadujemy się, że Lee miał przeszłość, której żałuje w Manchesterze, i dostajemy retrospekcje, w tym te z byłą żoną Lee, Randi (Michelle Williams, wspaniała jak zawsze) i uzależnioną od narkotyków matką Patricka (Gretchen Mol).


Jednak to występy Afflecka i Hedgesa przenoszą ten film na wyższy poziom. Każdy zasługuje na rozpatrzenie Oscara. Affleck (młodszy brat Bena) jest uważany za tegorocznego faworyta dla najlepszego aktora i jasne jest, dlaczego. Jego występ nie jest wypełniony wielkimi przemówieniami ani szczytowymi momentami (no, kilkoma). Jest to spektakl ograniczony, z którym się identyfikujemy, a przynajmniej próbujemy. Wygląda na osobę, którą spotkalibyśmy na ulicy, ale zapomnijmy, gdybyśmy rozmawiali z nim tylko przez pięć minut.


Lucas Hedges daje jeden z lepszych, przełomowych występów w ostatnim czasie jako Patrick. Widziałem w swoim życiu takich nastolatków, którzy w ten sposób działają, czują, rozmawiają i wyrażają emocje. To transcendentny spektakl.


Rodzice, ocena R jest uzasadniona. Jest wiele przekleństw, które usłyszałby każdy gimnazjalista lub licealista, ale treść filmu jest zbyt duża dla każdego, kto nie ma więcej niż siedemnaście lat (może dojrzały 15, może 16-latek). Są też treści seksualne, ponieważ Patrick próbuje uprawiać seks z jedną ze swoich dziewczyn (ma dwie, które nie wiedzą o drugiej), a widzimy nastolatkę w bieliźnie.


Czy Manchester by the Sea to film, na którym łatwo się przesiedzieć? Niebiosa, nie. Jednocześnie nie można od tego oderwać wzroku. Napisany i wyreżyserowany przez Kennetha Lonergana (który powinien otrzymać nagrodę Oscara zarówno za pisanie, jak i reżyserię), film wydaje się trwać trochę długo, ale zostanie z tobą tak długo, jak zechce. Wątpię, czy w najbliższym czasie opuści mój umysł i duszę i mam nadzieję, że tak się nie stanie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Tom

  Widzowie filmowi stają się swoistym podglądaczem. Podczas gdy podglądanie kojarzy się głównie z satysfakcją seksualną, czuję, że widz może być podglądaczem, nie będąc tym, co ktoś może nazwać zboczeńcem. Peeping Tom zajmuje się tego rodzaju podglądaniem (i niektórymi rodzajami seksualnymi) bardziej niż prawie jakikolwiek inny film, jaki można sobie wyobrazić (jedynym innym lepszym, o którym mogę pomyśleć, jest niesamowite tylne okno Hitchcocka). Podglądacz to klasyczny horror, który zajmuje się emocjami nie tylko krwią (której w filmie jest bardzo mało). Opowiada historię kamerzysty Marka Lewisa (Carl Boehm, którego występ przypominał mi trochę Petera Lorre'a w M). Jest właścicielem swojego mieszkania, które jako dziecko było także jego domem. Jest także mordercą (jest to widoczne w pierwszych minutach filmu). Ma obsesję na punkcie wyrazu twarzy z chwili przed śmiercią. Dowiadujemy się, że jest to spowodowane traumą z dzieciństwa, którą nagrywał prawie przez całą młodość. Rzeczą,

Cisza

  Filmy można podzielić na dwie kategorie: te, które można oglądać w kółko, oraz te, które najlepiej obejrzeć przynajmniej raz. Gdybym miał wybrać, do których kategorii umieścić najnowszy klasyk Martina Scorsese, Ciszę, moją pierwszą instynktowną reakcją byłaby ta druga. Przez większość czasu jest brutalna, twarda i trudna do oglądania. Jest to jednak także film, który ma tak wiele momentów, które są otwarte na interpretację, że trzeba by go zobaczyć więcej niż raz. Historia wydaje się prosta, ale kiedy jest to film Marty'ego Scorsese, zawsze jest o wiele więcej. W latach trzydziestych XVI wieku (a kiedy ostatni raz widziałeś film nakręcony w tym czasie?), dwóch misjonarzy o imieniu Rodrigues (Andrew Garfield, który miał wspaniały rok 2016 po pracy z Melem Gibsonem na przełęczy Hacksaw Ridge) i przedsięwzięcie Garrpe (Adam Driver) wyruszają do Japonii, aby znaleźć swojego mentora Ferreirę (Liam Neeson). Są oczywiście świetne scenografie i piękne obrazy, ale sytuacja, w której znajd